PROIECT
DIDACTIC
DATA: 6.11.2017
ȘCOALA:
Școala
primară „Gheorghe Asachi”, Iași
CLASA:
a
IV-a
SUSȚINĂTOR:
Enea
Andreea-Luciana
ARIA
CURRICULARĂ: Om și societate
DISCIPLINA:
Geografie
UNITATEA
DE ÎNVĂȚARE: Orizontul local și apropiat
SUBIECTUL
LECȚIEI: Populație, așezări și activități ale oamenilor
TIPUL
LECȚIEI: predare-învățare
SCOPUL
LECȚIEI: familiarizarea copiilor cu locurile în care noi trăim și cu activitățile
specifice acestora (România)
OBIECTIVE
OPERAȚIONALE:
O1- să rezolve corect
exercițiile din manual folosind noile informații;
O2- să exemplifice și
alte activități ale oamenilor din așezările rurale și urbane;
O3- să descrie diferențele
dintre așezările urbane și cele rurale observând imaginile din manual;
O4- să asocieze
imaginile cu cuvântul corespunzător.
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode și procedee: explicația,
conversația, observația, exercițiul
Mijloace de învățământ: manual, manual digital, video-proiector, filmulețe, imagini, plicuri
Forme de organizare: frontal, individual,
pe echipe
LOCUL
DE DESFĂȘURARE: sala de clasă
RESURSE
TEMPORALE: 45 de minute
RESURSE
UMANE: 30 de elevi
RESURSE
BIBLIOGRAFICE:
- Masari Gianina-Ana (2009), Teoria și metodologia instruirii ID
Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Editura Universității
„Alexandru Ioan Cuza”, Iași.
- Dulamă Maria Eliza (2001), Elemente din didactica geografiei, Editura CLUSIUM, Cluj-Napoca
DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt
|
Etapele lecţiei
|
Ob
op
|
Conţinutul instructiv-educativ
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode, procedee, tehnici
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme de organizare a activității
|
|||||
1.
|
Momentul
organizatoric
|
|
Stabilesc
liniștea și disciplina în sala de clasă, pregătesc materialele și mijloacele
tehnice necesare pentru o bună desfășurare a activității.
|
|
Manuale,
imagini, manual digital, video-proiector
|
|
|
2.
|
Reactualizarea
cunoștințelor
anterioare
|
|
Voi
numi un copil să citească titlul lecției noastre de astăzi: Populație, așezări și activități ale oamenilor.
Le voi spune că unul dintre cuvintele regăsite în titlu ne este deja cunoscut
și anume: așezări deoarece la prima lecția din acest an, noi am
învățat ce este un sat respectiv, un oraș. Înainte de a reciti definițiile
din carte, îi voi ruga pe elevi să îmi spună cu cuvintele lor ce este un sat
și un oraș apoi, vom încerca împreună să ne amintim definițiile acestor două
așezări:
sat – localitate de dimensiuni mici, a cărei populație
se ocupă în principal cu agricultura.
oraș – localitate de dimensiuni mai mari, a cărei
populație, mai numeroasă decât cea a satelor, se ocupă cu activități din
domeniul industriei, al comerțului, al sănătății, al culturii etc.
|
Conversația
|
Manualul
|
Frontal
Individual
|
|
3.
|
Captarea
atenției
|
|
Pentru
captarea atenției voi lipi pe tablă câteva plicuri și le voi spune să fie atenți
la lecție pentru a putea vedea la sfârșit ce se află în ele și ce vom face cu
ele.
|
Conversația
|
Plicuri
|
Frontal
|
|
4.
|
Anunțarea
temei și a obiectivelor
|
|
Le voi
spune elevilor că astăzi vom învăța despre populație, așezări și activități ale oamenilor desfășurate la
sate și orașe și vom discuta și despre locurile noastre natale și
activitățile desfășurate de noi. Pe parcursul activității noastre voi veți da
exemple de activități caracteristice mediului rural sau urban, veți descrie
diferențele dintre cele două așezări, veți rezolva exercițiile din carte și
la final o să ne jucăm puțin și cu unele imagini.
|
Conversația
|
|
Frontal
|
|
5.
|
Dirijarea
învățării
|
O1
|
Vom
deschide caietele și vom nota data de astăzi și titlul lecției pe care o vom
studia. După ce vom face acestea, elevii vor citi textele din manual, pentru
a învăța ce reprezintă o populație, o așezare și care sunt activitățile
oamenilor în funcție de așezare. Citirea va fi de tip ștafetă, în care un
elev va citi, eu îl voi opri și va continua un alt elev și astfel, copiii vor
fi atenți în mod voluntar. După ce le voi spune elevilor cum vom proceda, dăm
drumul la lectură. Voi numi un elev care va începe, apoi îl voi opri numind
un alt elev și vom continua așa până ce textele vor fi citite de 2 ori. După
citirea acestora, le voi da informații în plus și anume:
oamenii se deosebesc după sex, vârstă, naționalitate, port național, obiceiuri și
le voi pune un filmuleț. O să scriu la tablă și elevii pe caiete ce
reprezintă o populație, o așezare și de câte tipuri este ea și ce activități
desfășoară oamenii în locurile în care locuiesc. Vom face o schemă pe care o
vom completa dea lungul activității cu informațiile noi.
|
Conversația
Explicația
|
Manual,
manual digital,
video-proiector,
filmuleț
|
Frontal
Individual
|
Evaluez
capacitatea elevilor de a exemplifica și alte activități din cele două
așezări
|
6.
|
Fixarea
noului conținut
|
O2
O3
|
Pentru
a fixa conținutul învățat, vom observa imaginile din carte și vom rezolva
exercițiile.
Înainte
de aceasta, vom mai urmări un filmuleț.
Vor
identifica în imagini sate și orașe, vor observa diferențele dintre cele două
așezări din punct de vedere numeric-populație și ca aspect.
De
asemenea, vom rezolva și exercițiile cu privire la activitățile oamenilor din
cele două așezări-urban și rural.
|
Observația
Explicația
Exercițiul
|
Manual
Manual
digital
Video-proiector
Filmuleț
Imagini
|
Frontal
Individual
|
Evaluez
capacitatea copiilor de a rezolva corect exercițiile din carte
Evaluez
capacitatea copiilor de a descrie diferențele dintre mediul rural și cel
urban
|
7.
|
Obținerea
performanței
|
O4
|
Vom
face echipe de câte 5 și le voi înmâna un plic pe echipă, cele de la tablă.
În plic vor avea câteva imagini pe care vor trebui să le lipească pe tablă în
dreptul cuvântului oraș/sat. O echipă poate avea activități desfășurate în
sate/orașe, meserii din sate/orașe, diferențe numerice și altele.
|
Explicația
|
Plicuri
Imagini
|
Pe
echipe
|
Evaluez
capacitatea copiilor de a asocia imaginile cu cuvântul corespunzător
|
8.
|
Asigurarea
retenției și a transferului
|
|
Voi
încheia activitatea cu o temă pentru acasă din manualul de geografie. Tema va
consta în 4 exerciții din manual care îi va ajuta să aplice informațiile
învățate în diferite contexte.
|
|
|
Frontal
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu