luni, 15 ianuarie 2018

Proiect didactic-Geografie-clasa a IV-a




PROIECT DIDACTIC
DATA: 6.11.2017
ȘCOALA: Școala primară „Gheorghe Asachi”, Iași
CLASA: a IV-a
SUSȚINĂTOR: Enea Andreea-Luciana
ARIA CURRICULARĂ: Om și societate
DISCIPLINA: Geografie
UNITATEA DE ÎNVĂȚARE: Orizontul local și apropiat
SUBIECTUL LECȚIEI: Populație, așezări și activități ale oamenilor
TIPUL LECȚIEI: predare-învățare
SCOPUL LECȚIEI: familiarizarea copiilor cu locurile în care noi trăim și cu activitățile specifice acestora (România)
OBIECTIVE OPERAȚIONALE:
            O1- să rezolve corect exercițiile din manual folosind noile informații;
            O2- să exemplifice și alte activități ale oamenilor din așezările rurale și urbane;
                O3- să descrie diferențele dintre așezările urbane și cele rurale observând imaginile din manual;
            O4- să asocieze imaginile cu cuvântul corespunzător.

STRATEGIA DIDACTICĂ:
            Metode și procedee: explicația, conversația, observația, exercițiul
            Mijloace de învățământ: manual, manual digital, video-proiector, filmulețe, imagini, plicuri
            Forme de organizare: frontal, individual, pe echipe
LOCUL DE DESFĂȘURARE: sala de clasă
RESURSE TEMPORALE: 45 de minute
RESURSE UMANE: 30 de elevi
RESURSE BIBLIOGRAFICE:

  1. Masari Gianina-Ana (2009), Teoria și metodologia instruirii ID Pedagogia învățământului primar și preșcolar, Editura Universității „Alexandru Ioan Cuza”, Iași.
  2. Dulamă Maria Eliza (2001), Elemente din didactica geografiei, Editura CLUSIUM, Cluj-Napoca
DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt
Etapele lecţiei
Ob
op
Conţinutul instructiv-educativ
Strategia didactică
Evaluare
Metode, procedee, tehnici
Mijloace de învăţământ
Forme de organizare a activității
1.
Momentul organizatoric

Stabilesc liniștea și disciplina în sala de clasă, pregătesc materialele și mijloacele tehnice necesare pentru o bună desfășurare a activității.

Manuale, imagini, manual digital, video-proiector


2.
Reactualizarea cunoștințelor
anterioare

Voi numi un copil să citească titlul lecției noastre de astăzi: Populație, așezări și activități ale oamenilor. Le voi spune că unul dintre cuvintele regăsite în titlu ne este deja cunoscut și anume: așezări deoarece la prima lecția din acest an, noi am învățat ce este un sat respectiv, un oraș. Înainte de a reciti definițiile din carte, îi voi ruga pe elevi să îmi spună cu cuvintele lor ce este un sat și un oraș apoi, vom încerca împreună să ne amintim definițiile acestor două așezări:
sat – localitate de dimensiuni mici, a cărei populație se ocupă în principal cu agricultura.
oraș – localitate de dimensiuni mai mari, a cărei populație, mai numeroasă decât cea a satelor, se ocupă cu activități din domeniul industriei, al comerțului, al sănătății, al culturii etc.
Conversația
Manualul
Frontal

Individual

3.
Captarea atenției

Pentru captarea atenției voi lipi pe tablă câteva plicuri și le voi spune să fie atenți la lecție pentru a putea vedea la sfârșit ce se află în ele și ce vom face cu ele.

Conversația
Plicuri
Frontal

4.
Anunțarea temei și a obiectivelor








Le voi spune elevilor că astăzi vom învăța despre populație, așezări și activități ale oamenilor desfășurate la sate și orașe și vom discuta și despre locurile noastre natale și activitățile desfășurate de noi. Pe parcursul activității noastre voi veți da exemple de activități caracteristice mediului rural sau urban, veți descrie diferențele dintre cele două așezări, veți rezolva exercițiile din carte și la final o să ne jucăm puțin și cu unele imagini.
Conversația

Frontal








5.
Dirijarea învățării








O1

Vom deschide caietele și vom nota data de astăzi și titlul lecției pe care o vom studia. După ce vom face acestea, elevii vor citi textele din manual, pentru a învăța ce reprezintă o populație, o așezare și care sunt activitățile oamenilor în funcție de așezare. Citirea va fi de tip ștafetă, în care un elev va citi, eu îl voi opri și va continua un alt elev și astfel, copiii vor fi atenți în mod voluntar. După ce le voi spune elevilor cum vom proceda, dăm drumul la lectură. Voi numi un elev care va începe, apoi îl voi opri numind un alt elev și vom continua așa până ce textele vor fi citite de 2 ori. După citirea acestora, le voi da informații în plus și anume: oamenii se deosebesc după sex, vârstă, naționalitate, port național, obiceiuri și le voi pune un filmuleț. O să scriu la tablă și elevii pe caiete ce reprezintă o populație, o așezare și de câte tipuri este ea și ce activități desfășoară oamenii în locurile în care locuiesc. Vom face o schemă pe care o vom completa dea lungul activității cu informațiile noi.
Conversația


Explicația

Manual, manual digital,
video-proiector,
filmuleț

Frontal

Individual







Evaluez capacitatea elevilor de a exemplifica și alte activități din cele două așezări

6.
Fixarea noului conținut


O2




O3

Pentru a fixa conținutul învățat, vom observa imaginile din carte și vom rezolva exercițiile.
Înainte de aceasta, vom mai urmări un filmuleț.



Vor identifica în imagini sate și orașe, vor observa diferențele dintre cele două așezări din punct de vedere numeric-populație și ca aspect.
De asemenea, vom rezolva și exercițiile cu privire la activitățile oamenilor din cele două așezări-urban și rural.

Observația

Explicația

Exercițiul

Manual
Manual digital
Video-proiector
Filmuleț
Imagini

Frontal

Individual

Evaluez capacitatea copiilor de a rezolva corect exercițiile din carte
Evaluez capacitatea copiilor de a descrie diferențele dintre mediul rural și cel urban

7.
Obținerea performanței

O4
Vom face echipe de câte 5 și le voi înmâna un plic pe echipă, cele de la tablă. În plic vor avea câteva imagini pe care vor trebui să le lipească pe tablă în dreptul cuvântului oraș/sat. O echipă poate avea activități desfășurate în sate/orașe, meserii din sate/orașe, diferențe numerice și altele.

Explicația
Plicuri
Imagini
Pe echipe
Evaluez capacitatea copiilor de a asocia imaginile cu cuvântul corespunzător
8.
Asigurarea retenției și a transferului

Voi încheia activitatea cu o temă pentru acasă din manualul de geografie. Tema va consta în 4 exerciții din manual care îi va ajuta să aplice informațiile învățate în diferite contexte.



Frontal

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu