joi, 11 ianuarie 2018

Proiect didactic -Comunicare în limba română-Lectura suplimentară.Dramatizare-


Moșul uimit de cele aduse de cocoșul său
PROIECT DIDACTIC

Propunător: Enea Andreea-Luciana
Data: 8.01.2018
Şcoala: Școala gimnazială ,,Ion Creangă” , Iași
Clasa: a II-a
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Comunicare în limba română
Subiectul: „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă
Tipul lecţiei: consolidarea cunoștințelor
Scopul: consolidarea cunoștințelor elevilor în manieră ludică cu dramatizarea unui fragment epic studiat/audiat
Obiectivele operaţionale – pe parcursul lecţiei, elevii vor fi capabili:
O1 să formuleze răspunsuri la întrebările primite;
O2 să enumere oral regulile jocului;
O3 să alcătuiască un alt final al textului citit;
O4 să rezolve exercițiile din fișa de lucru.
Metode, procedee, tehnici: jocul didactic, explozia stelară, conversația, explicația, demonstrația, expunerea
Mijloace de învăţământ: steluțe din hârtie, plicuri, bilețele, cartea cu povestea „Punguța cu doi bani”, elemente de decor, jetoane cu numere, fișe de lucru
Forme de organizare a activităţii: frontal, individual, pe grupe.
Resurse:
            temporale: 50 minute
            umane: 24 elevi

Bibliografie:
§  Hobjilă, Angelica, Didactica limbii şi literaturii române pentru ciclul primar, în Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar, Învăţământ la distanţă, anul III, semestrul I, Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2017.
§  Hobjilă, Angelica, Limbă şi comunicare – perspective didactice. Aplicaţii pentru învăţământul primar, Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2016.


DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt
Etapele lecţiei
Ob
op
Conţinutul instructiv-educativ
Strategia didactică
Evaluare
Metode, procedee, tehnici
Mijloace de învăţământ
Forme de organizare a activității
1.
Momentul organizatoric

Pregătesc materialele și mijloacele tehnice necesare pentru o bună desfășurare a activității. Aranjez un colț al sălii de clasă cu elemente din decorul textului „Punguța cu doi bani”. Copiii intră în sala de clasă și iau loc în bănci.




3.
Captarea atenției

O1
Se realizează prin analizarea elementelor de decor și cu ajutorul metodei explozia stelară adresez elevilor întrebări despre scena de teatru vizionată săptămâna trecută și anume „Punguța cu doi bani”. Această poveste a fost dată copiilor și ca lectură suplimentară. Sunt adresate elevilor întrebări de tipul „Cine participă la acțiune?”, „Cine este/sunt personajul/personajele principale?”, „Ce a făcut baba, dar moșul?”, „Cu cine s-a întâlnit cocoșul?”, „Gândindu-ne la scena de teatru vizionată, ce decor v-a plăcut mai mult?”,  „Ce costum v-a plăcut mai mult?”, „Când intră moșneagul în scenă?”, „Unde se petrece acțiunea?”, „De ce a bătut baba găina?” etc.
Conversația

Explozia stelară
Steluțe din hârtie
Frontal

Individual
Evaluez capacitatea copiilor de a formula răspunsuri la întrebările primite
4.
Comunicarea temei activităţii/ a titlului lecţiei şi a principalelor coordonate ale acesteia


„După cum puteți observa decorul din colțul sălii de clasă și după întrebările pe care le-ați primit de la mine, cred că v-ați dat seama că astăzi vom vorbi despre textul „Punguța cu doi bani” scrisă de Ion Creangă pe care ați avut-o ca lectură suplimentară și despre scena de teatru cu același nume. De-a lungul lecției o să trebuiască să fiți atenți la regulile jocului pe care urmează să îl facem și o să vedeți ce surprize vă mai așteaptă.”
Expunerea
Elemente de decor

Cartea „Punguța cu doi bani”
Frontal

5.
Consolidarea conținuturilor abordate anterior


















O2













„Pentru că ne-am amintit despre ce este vorba în „Punguța cu doi bani” scrisă de Ion Creangă propun să realizăm un joc împreună. Jocul se numește Micii actori”. Se explică regulile jocului: se realizează 4 grupe a câte 6 elevi. Fiecare grupă primește câte un plic în care se află textul poveștii pe replici,  iar eu trec pe la fiecare echipă pentru ca elevii să extragă și rolurile. Elevii trebuie sa facă o dramatizare a unui fragment din „Punguța cu doi bani”. Mai întâi, elevii trebuie să își asume rolul, apoi să recunoască replicile pentru că deja a fost studiată și vizionată „Punguța cu doi bani” și să și le împartă. Îi ajut și eu ca toată lumea să aibă textul și să-și știe rolul. La final, se va desemna echipa câștigătoare, care trebuie să fie cât mai credibilă și să se apropie cât mai mult de atitudinea personajelor. Aceasta va fi desemnată cu ajutorul celorlalte echipe care trebuie să ofere punctaj fiecărui membru al echipei ridicând un jeton de la 1-5 și să motiveze alegerea făcută. Rog un elev să repete regulile jocului pentru a fi clare pentru toți.
După ce fiecare membru al echipei își cunoaște rolul și are textul în față, se începe jocul de probă. O singură echipă ne demonstrează cam cum ar trebui să se desfășoare sceneta și îi voi ajuta dacă este nevoie. După desfășurarea jocului de probă, începem jocul propriu-zis în care fiecare echipă își interpretează rolurile cât mai corect ca niște mici actori. Voi urmări modul în care interpretează copiii, modalitatea de exprimare orală, intonația, ritmul și modul cum citesc pentru a face observațiile necesare dacă este cazul, observațiile fiind constructive, dar după interpretarea copiilor.
Conversația
Explicația
Demonstrația
Jocul didactic
Plicuri
Bilețele
Decor
Jetoane
Textul „Punguța cu doi bani”

Pe grupe

















Evaluez capacitatea elevilor de a enumera oral regulile jocului
7.
Obţinerea performanţei

O3





Complicarea jocului. Cer elevilor să-și imagineze un alt final al poveștii și să-l spună colegiilor.
Se desemnează echipa câștigătoare.
Conversația
Jetoane cu numere
Pe grupe


Frontal

Evaluez capacitatea copiilor de a realiza un alt final al poveștii.
8.
Asigurarea retenției și a transferului
O4
Le dau elevilor o fișă de completat și cine nu reușește, rămâne pentru acasă, Fișă care trebuie să o citească și trebuie să răspundă la întrebări, să completeze cu titlu, autorul, personaje, număr de personaje, unde se petrece acțiunea etc.
Conversația
Fișe de lucru
Frontal
Evaluez capactatea copiilor de a rezolva exercițiile de pe fișă

ANEXA 1

PUNGUŢA CU DOI BANI
DRAMATIZARE
POVESTITORUL: Era odată o babă şi un moşneag. Baba avea o găină iar
                                    moşul un cocoş. Găina babei se oua de câte două ori pe zi
                         si baba mânca o mulțime de ouă iar moșneagului nu-i dădea nici unul.
MOŞUL:-Măi babă,mănânci ca în târgul lui Cremene. Ia dă-mi şi mie niște ouă
că mi-e poftă!
 BABA:-Da’ cum nu! bate şi tu cocoşul să-ţi facă ouă, că eu așa am bătut găina
                și iat-o cum se ouă!
MOŞUL:-Chiar aşa am să fac! Na ! Na! Ori te ouă, ori du-te de la casa mea!
POVESTITORUL: Cocoşul scăpă de acasă şi fugi pe drum bezmetic şi
                          numai ce găseşte o punguţă cu doi bani. A luat-o în plisc
                          şi a vrut să se întoarcă acasă, numai că dintr-o trăsură un
                          boier a zis vizitiului:
BOIERUL:- Ia vezi ce are în cioc acel cocoş! Ia dă încoace punguţa aceea!
COCOŞUL:-Cucuriguu! boieri mari,
                   Daţi punguţa cu doi bani!
BOIERUL:-Mă! ia cocoşul ista şi dă-l în fântâna aceea.
VIZITIUL:-Bine boierule.
POVESTITORUL: Cocoşul înghite toată apa din fântână şi zice:
COCOŞUL:-Cucuriguu! boieri mari,
                   Daţi punguţa cu doi bani!
BOIERUL:- Măi, dar al naibii cocoş. Iată c-am ajuns acasă, ia dă-l în
cuptorul cu  jăratec!
VIZITIUL:-Aşa am să fac boierule.
POVESTITORUL: Cocoşul vărsă toată apa din fântână, stinse focul şi zise:
COCOŞUL:-Cucuriguu! boieri mari,
                   Daţi punguţa cu doi bani!
BOIERUL: Am să-l dau în cireada de tauri poate-i vine de hac vreunul, şi 
                  dacă nu, îl dăm în haznaua cu bani poate înghite unul şi se
                    îneacă.            
VIZITIUL:- Bine boierule.
POVESTITORUL: Cocosul înghiţi şi cireada şi banii şi tot îşi ceru punguţa.
BOIERUL:-Dă-i punguţa şi dă-l afară din curte să  scăpăm
de belea că nu e lucru curat!
VIZITIUL:-Aşa fac boierule!
POVESTITIORUL: Cocoşul ajunse acasă cu toate bogăţiile şi zise:
COCOŞUL:- Stăpâne întinde un ţol aici să vezi ce bogăţii ţi-am adus!
MOŞUL :-Vai de mine şi de mine! suntem bogați şi până mai ieri nici
            nu aveam ce mânca!
BABA:-Moşnege, ia dă-mi şi mie nişte galbeni!
 MOŞUL:- Ba mai pune-ţi pofta-n cui babă, când ţi-am cerut ouă
                nu mi-ai dat, bate şi tu găina şi trimite-o de acasă că aşa am
                 făcut şi eu şi iată ce mi-a adus!
POVESTITORUL: Atunci baba se duce în poiată, apucă găina de coadă, o ia la bătaie,
de-ți venea să-i plângi de milă! Găina fuge pe drumuri găsi o mărgică
și-o înghite. Se pune pe cuibar și după un ceas de ședere, sare de pe cuibar
 și când baba vede că găina sa a ouat o mărgică, o prinde și-o bate,
 până o omorî în bătaie!
                     Și așa, baba cea zgârcită a rămas de tot săracă, lipită pământului.


ANEXA 2



NUME                                                                                                                                                                             DATA
CLASA

FIȘĂ  DE LUCRU
1.      Răspunde la următoarele întrebări:
Care este titlul poveștii?

Care este autorul poveștii?

Care sunt personajele poveștii? Enumerați-le.

2.      Completează spațiile punctate cu cuvintele următoare: cireadă, ou, găina, fântână, cocoșul, jăratec, punguță.
Baba nu a vrut să-i dea nici un .................... moșului.
Moșneagul a batut ...................... și acesta a plecat de acasă.
Cocoșul a găsit o ....................... cu doi bani.
Boierul a aruncat prima dată cocoșul în ........................ .
Apoi l-a aruncat în cuptorul cu .......................... .
Iar ultima dată a fost aruncat în .............................. .
Baba a bătut ........................ de supărare.


3.      Care sunt vorbele repetate de cocoș când cerea punguța înapoi de la boier? 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu