Moșul uimit de cele aduse de cocoșul său |
PROIECT DIDACTIC
Propunător: Enea Andreea-Luciana
Data: 8.01.2018
Şcoala: Școala gimnazială ,,Ion Creangă” , Iași
Clasa: a II-a
Aria curriculară: Limbă și comunicare
Disciplina: Comunicare în limba română
Subiectul: „Punguța cu doi bani” de Ion Creangă
Tipul lecţiei: consolidarea cunoștințelor
Scopul: consolidarea cunoștințelor elevilor în manieră
ludică cu dramatizarea unui fragment epic studiat/audiat
Obiectivele operaţionale – pe parcursul lecţiei,
elevii vor fi capabili:
O1 să formuleze răspunsuri la
întrebările primite;
O2 să enumere oral regulile
jocului;
O3 să alcătuiască un alt final
al textului citit;
O4 să rezolve exercițiile din
fișa de lucru.
Metode, procedee, tehnici: jocul didactic, explozia
stelară, conversația, explicația, demonstrația, expunerea
Mijloace de învăţământ:
steluțe din hârtie, plicuri, bilețele, cartea cu povestea „Punguța cu doi
bani”, elemente de decor, jetoane cu numere, fișe de lucru
Forme de organizare a activităţii: frontal,
individual, pe grupe.
Resurse:
temporale:
50 minute
umane:
24 elevi
Bibliografie:
§
Hobjilă, Angelica, Didactica
limbii şi literaturii române pentru ciclul primar, în Pedagogia Învăţământului Primar şi Preşcolar, Învăţământ la distanţă,
anul III, semestrul I, Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”,
2017.
§
Hobjilă, Angelica, Limbă
şi comunicare – perspective didactice. Aplicaţii pentru învăţământul primar,
Iaşi, Editura Universităţii „Alexandru Ioan Cuza”, 2016.
DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt
|
Etapele lecţiei
|
Ob
op
|
Conţinutul instructiv-educativ
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode, procedee, tehnici
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme de organizare a activității
|
|||||
1.
|
Momentul
organizatoric
|
Pregătesc materialele și mijloacele tehnice necesare pentru
o bună desfășurare a activității. Aranjez un colț al sălii de clasă cu
elemente din decorul textului „Punguța cu doi bani”. Copiii intră în sala de
clasă și iau loc în bănci.
|
|||||
3.
|
Captarea
atenției
|
O1
|
Se realizează prin
analizarea elementelor de decor și cu ajutorul metodei explozia stelară
adresez elevilor întrebări despre scena de teatru vizionată săptămâna trecută
și anume „Punguța cu doi bani”. Această poveste a fost dată copiilor și ca
lectură suplimentară. Sunt adresate elevilor întrebări de tipul „Cine
participă la acțiune?”, „Cine este/sunt personajul/personajele principale?”,
„Ce a făcut baba, dar moșul?”, „Cu cine s-a întâlnit cocoșul?”, „Gândindu-ne
la scena de teatru vizionată, ce decor v-a plăcut mai mult?”, „Ce costum v-a plăcut mai mult?”, „Când
intră moșneagul în scenă?”, „Unde se petrece acțiunea?”, „De ce a bătut baba
găina?” etc.
|
Conversația
Explozia stelară
|
Steluțe din hârtie
|
Frontal
Individual
|
Evaluez
capacitatea copiilor de a formula răspunsuri la întrebările primite
|
4.
|
Comunicarea
temei activităţii/ a titlului lecţiei şi a principalelor coordonate ale
acesteia
|
„După cum puteți
observa decorul din colțul sălii de clasă și după întrebările pe care le-ați
primit de la mine, cred că v-ați dat seama că astăzi vom vorbi despre textul
„Punguța cu doi bani” scrisă de Ion Creangă pe care ați avut-o ca lectură
suplimentară și despre scena de teatru cu același nume. De-a lungul lecției o
să trebuiască să fiți atenți la regulile jocului pe care urmează să îl facem
și o să vedeți ce surprize vă mai așteaptă.”
|
Expunerea
|
Elemente de decor
Cartea „Punguța cu doi bani”
|
Frontal
|
||
5.
|
Consolidarea
conținuturilor abordate anterior
|
O2
|
„Pentru că ne-am
amintit despre ce este vorba în „Punguța cu doi bani” scrisă de Ion Creangă
propun să realizăm un joc împreună. Jocul se numește Micii actori”. Se explică regulile jocului: se realizează 4
grupe a câte 6 elevi. Fiecare grupă primește câte un plic în care se află
textul poveștii pe replici, iar eu
trec pe la fiecare echipă pentru ca elevii să extragă și rolurile. Elevii
trebuie sa facă o dramatizare a unui fragment din „Punguța cu doi bani”. Mai
întâi, elevii trebuie să își asume rolul, apoi să recunoască replicile pentru
că deja a fost studiată și vizionată „Punguța cu doi bani” și să și le
împartă. Îi ajut și eu ca toată lumea să aibă textul și să-și știe rolul. La
final, se va desemna echipa câștigătoare, care trebuie să fie cât mai
credibilă și să se apropie cât mai mult de atitudinea personajelor. Aceasta
va fi desemnată cu ajutorul celorlalte echipe care trebuie să ofere punctaj
fiecărui membru al echipei ridicând un jeton de la 1-5 și să motiveze
alegerea făcută. Rog un elev să repete regulile jocului pentru a fi clare
pentru toți.
După ce fiecare
membru al echipei își cunoaște rolul și are textul în față, se începe jocul
de probă. O singură echipă ne demonstrează cam cum ar trebui să se desfășoare
sceneta și îi voi ajuta dacă este nevoie. După desfășurarea jocului de probă,
începem jocul propriu-zis în care fiecare echipă își interpretează rolurile cât
mai corect ca niște mici actori. Voi urmări modul în care interpretează copiii,
modalitatea de exprimare orală, intonația, ritmul și modul cum citesc pentru
a face observațiile necesare dacă este cazul, observațiile fiind
constructive, dar după interpretarea copiilor.
|
Conversația
Explicația
Demonstrația
Jocul didactic
|
Plicuri
Bilețele
Decor
Jetoane
Textul „Punguța cu
doi bani”
|
Pe grupe
|
Evaluez
capacitatea elevilor de a enumera oral regulile jocului
|
7.
|
Obţinerea
performanţei
|
O3
|
Complicarea
jocului. Cer elevilor să-și imagineze un alt final al poveștii și să-l spună
colegiilor.
Se desemnează
echipa câștigătoare.
|
Conversația
|
Jetoane cu numere
|
Pe grupe
Frontal
|
Evaluez
capacitatea copiilor de a realiza un alt final al poveștii.
|
8.
|
Asigurarea retenției și a transferului
|
O4
|
Le dau elevilor o
fișă de completat și cine nu reușește, rămâne pentru acasă, Fișă care trebuie
să o citească și trebuie să răspundă la întrebări, să completeze cu titlu,
autorul, personaje, număr de personaje, unde se petrece acțiunea etc.
|
Conversația
|
Fișe de lucru
|
Frontal
|
Evaluez capactatea copiilor de a rezolva exercițiile de pe
fișă
|
ANEXA 1
PUNGUŢA CU DOI BANI
DRAMATIZARE
POVESTITORUL: Era odată o
babă şi un moşneag. Baba avea o găină iar
moşul un cocoş. Găina babei se oua de câte două ori pe zi
si
baba mânca o mulțime de ouă iar moșneagului nu-i dădea nici unul.
MOŞUL:-Măi babă,mănânci ca
în târgul lui Cremene. Ia dă-mi şi mie niște ouă
că mi-e poftă!
BABA:-Da’ cum nu! bate şi tu cocoşul să-ţi
facă ouă, că eu așa am bătut găina
și iat-o cum se ouă!
MOŞUL:-Chiar aşa am să fac! Na
! Na! Ori te ouă, ori du-te de la casa mea!
POVESTITORUL: Cocoşul scăpă
de acasă şi fugi pe drum bezmetic şi
numai ce găseşte o
punguţă cu doi bani. A luat-o în plisc
şi a vrut să se
întoarcă acasă, numai că dintr-o trăsură un
boier a zis
vizitiului:
BOIERUL:- Ia vezi ce are în
cioc acel cocoş! Ia dă încoace punguţa aceea!
COCOŞUL:-Cucuriguu! boieri mari,
Daţi punguţa cu doi bani!
BOIERUL:-Mă! ia cocoşul ista
şi dă-l în fântâna aceea.
VIZITIUL:-Bine boierule.
POVESTITORUL: Cocoşul
înghite toată apa din fântână şi zice:
COCOŞUL:-Cucuriguu! boieri mari,
Daţi punguţa cu doi bani!
BOIERUL:- Măi, dar al naibii
cocoş. Iată c-am ajuns acasă, ia dă-l în
cuptorul cu jăratec!
VIZITIUL:-Aşa am să fac
boierule.
POVESTITORUL: Cocoşul vărsă
toată apa din fântână, stinse focul şi zise:
COCOŞUL:-Cucuriguu! boieri mari,
Daţi punguţa cu doi bani!
BOIERUL: Am să-l dau în cireada
de tauri poate-i vine de hac vreunul, şi
dacă nu, îl dăm în haznaua cu
bani poate înghite unul şi se
îneacă.
VIZITIUL:- Bine boierule.
POVESTITORUL: Cocosul
înghiţi şi cireada şi banii şi tot îşi ceru punguţa.
BOIERUL:-Dă-i punguţa şi
dă-l afară din curte să scăpăm
de belea
că nu e lucru curat!
VIZITIUL:-Aşa fac boierule!
POVESTITIORUL: Cocoşul
ajunse acasă cu toate bogăţiile şi zise:
COCOŞUL:- Stăpâne întinde un
ţol aici să vezi ce bogăţii ţi-am adus!
MOŞUL :-Vai de mine şi de
mine! suntem bogați şi până mai ieri nici
nu aveam ce mânca!
BABA:-Moşnege, ia dă-mi şi
mie nişte galbeni!
MOŞUL:- Ba mai pune-ţi pofta-n cui babă, când
ţi-am cerut ouă
nu mi-ai dat, bate şi tu găina
şi trimite-o de acasă că aşa am
făcut şi eu şi iată ce mi-a
adus!
POVESTITORUL: Atunci baba se
duce în poiată, apucă găina de coadă, o ia la bătaie,
de-ți venea să-i plângi de milă! Găina fuge pe drumuri găsi o mărgică
și-o înghite. Se pune pe cuibar și după un ceas de ședere, sare de pe
cuibar
și când baba vede că găina sa a
ouat o mărgică, o prinde și-o bate,
până o omorî în bătaie!
Și așa,
baba cea zgârcită a rămas de tot săracă, lipită pământului.
ANEXA 2
NUME
DATA
CLASA
FIȘĂ DE LUCRU
1. Răspunde la următoarele întrebări:
Care este titlul poveștii?
Care este autorul poveștii?
Care sunt personajele
poveștii? Enumerați-le.
2.
Completează
spațiile punctate cu cuvintele următoare: cireadă, ou, găina,
fântână, cocoșul, jăratec, punguță.
Baba nu a vrut să-i dea nici
un .................... moșului.
Moșneagul a batut
...................... și acesta a plecat de acasă.
Cocoșul a găsit o
....................... cu doi bani.
Boierul a aruncat prima dată
cocoșul în ........................ .
Apoi l-a aruncat în cuptorul
cu .......................... .
Iar ultima dată a fost
aruncat în .............................. .
Baba a bătut
........................ de supărare.
3.
Care
sunt vorbele repetate de cocoș când cerea punguța înapoi de la boier?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu