DATA: 22.11.2017
ȘCOALA: Școala Generală Nr.
17, "Ion Creangă", Iași
CLASA:
a
II-a
SUSȚINĂTOR:
Enea
Andreea-Luciana
ARIA
CURRICULARĂ: Matematică și științe ale naturii
DISCIPLINA:
Matematică
și explorarea mediului
UNITATEA
DE ÎNVĂȚARE: Înmulțirea numerelor naturale de la 0 la 100
SUBIECTUL
LECȚIEI: Înmulțirea când unul dintre factori este 4
TIPUL
LECȚIEI: predare-învățare
SCOPUL
LECȚIEI: însușirea algoritmilor de calcul specifici operației de înmulțire în
concentrul 0 – 100, dezvoltarea gândirii logice.
OBIECTIVE
OPERAȚIONALE:
O1- să rezolve operații de adunare și scădere în
concentrul 0-1000
O2- să efectueze
operaţii de înmulţire prin adunări repetate când un factor este 2,3, 4
O3- să utilizeze termenii
specifici: factor, produs
O4- să rezolve
problemele folosind proprietatea înmulțirii: comutativitatea
STRATEGIA
DIDACTICĂ:
Metode și procedee: explicația,
conversația, observația, exercițiul, problematizarea, demonstrația, învățarea
pe bază de probleme, învățarea prin descoperire
Materiale didactice: manuale, planșă,
plicuri, jetoane, carioci, cretă
Forme de organizare: frontal, individual
LOCUL
DE DESFĂȘURARE: sala de clasă
RESURSE
TEMPORALE: 45 de minute
RESURSE
UMANE: 30 de elevi
RESURSE
BIBLIOGRAFICE:
- Petrovici
Constantin, 2014, Didactica
activităților matematice pentru învățământul primar, Editura Polirom,
Iași.
- Tudora Pițilă
și Cleopatra Mihăilescu, 2014, Matematică
și explorarea mediului, clasa a II-a, partea I, Editura ART,
București.
DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt.
|
Etapele/ secvenţele lecţiei
|
Ob.
op.
|
Conţinutul instructiv-educativ
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode și procedee
|
Materiale didactice
|
Forme de organizare a activităţii
|
|||||
1
2
3
4
5
6 7
8
|
Moment
organizatoric
Reactualizarea
cunoștințelor anterioare
Captarea atenției
Anunțarea
temei și a obiectivelor
Dirijarea
învățării
Fixarea noului conținut Obținerea performanței
Asigurarea
retenției și a transferului
|
O1
O3
O2
O4
|
Stabilesc liniștea și
disciplina în sala de clasă, prin a comunica copiilor câteva reguli: să nu vorbim neîntrebați și să ridicăm mâna când
avem ceva de spus. Și pregătesc materialele necesare pentru o bună
desfășurare a activității.
Verificarea temei
- Îi voi întreba dacă au făcut tema pe
care au avut-o, apoi le voi scrie pe tablă câteva operații de adunare și
scădere și scot la tablă câțiva elevi să rezolve. În timpul acesta, trec
printre bănci să verific cantitativ tema. Îi voi întreba cum au rezolvat
anumite probleme și voi numi câțiva elevi care să spună oral rezolvarea,
judecata, iar ceilalți copii sunt atenți, urmăresc și corectează dacă este
necesar.
Reactualizarea cunoștinețelor anterioare – Verific câteva noțiuni teoretice cu ajutorul
metodei ciorchinelui. Le voi adresa copiilor câteva întrebări și răspunsul îl
vom scrie pe coala de hârtie expusă la tablă în interiorul cercurilor. Va
veni câte un copil la tablă să scrie răspunsul.
„- Cum se numesc numerele care
se adună?(termeni)
- Cum se numeşte rezultatul
adunării?(sumă)
- Care este semnul operației
de adunare?(+)
- Cum se numeşte numărul din
care scădem?(descăzut)
- Cum se numeşte numărul pe
care îl scădem?(scăzător)
- Cum se numeşte rezultatul
scăderii?(rest/diferență)
- Care este semnul operației
de scădere?(-)
- Cum se numesc numerele care
se înmulţesc?(factori)
- Cum se numeşte rezultatul
înmulţirii?(produs)
- Care este semnul operației de înmulțire?(„x”sau„ .”)” După acestea, voi face cu
elevii calcul oral și la tablă dacă este necesar, prin exerciții de tipul: Dacă
descăzutul este 20, scăzătorul este 4, care este restul? sau Faceți
suma numerelor 13 și 100 sau Aflați
produsul numerelor 3 și 5 sau La
produsul numerelor 3 și 7, adăugați suma acelorași numere. Fiecare elev
va verbaliza rezolvarea exercițiilor.
Și voi face și un joculeț rapid adică eu voi spune repede câteva
înmulțiri și voi numi un elev să răspundă, apoi la rezultat adun un număr și
numesc alt elev, apoi din rezultat scad un număr și numesc alt elev să
răspundă și tot așa voi continua.
Voi prezenta elevilor trei plicuri: unul conţine jetoane cu numerele
de la 1 la 10, celălalt conţine un jeton cu cifra 4 și al treilea plic
conține un jeton cu semnul operației de înmulțire.
Solicit elevii să extragă câte un jeton din plicuri şi să scrie la
tablă sub formă de înmulțire cei doi factori. Așadar, la tablă va fi un elev
ce reprezintă cifra 4, un elev ce reprezintă semnul operației de înmulțire
(cei doi elevi vor sta mereu la tablă deoarece acestea două vor apărea la
fiecare înmulțire) și apoi câte 10 elevi vor ieși pe rând pentru a reprezenta
numerele de la 1-10. Elevii vor scrie la tablă fiecare numerele pe care le au
în mână sub formă de înmulțire, fără a scrie rezultatul-produsul, de exemplu: 4x5.
Îi voi intreba pe elevi: „-Ce factor se repetă la toate aceste înmulţiri? (4)”
„Așadar, noi astăzi vom învăța
înmulțirea când unul dintre factori este 4. Vom rezolva exerciții și probleme
cu operații de înmulțire, vom învăța cum se scrie înmulțirea.”
Îi voi ruga pe copii să
deschidă caietele, să noteze data de astăzi și titlul: Înmulțirea
când unul dintre factori este 4.
Având scrise pe tablă
înmulțiri de la 1-10 când unul dintre factori este 4, le observăm împreună și
voi solicita câte un copil să vină la tablă și să scrie sub formă de adunare
repetată. De exemplu, avem 4x6, le spun din nou că aceștia se numesc factori,
factorul 1 și factorul 2 și scriu deasupra și după aceea le voi spune să
scrie după semnul egal (=) sub formă de adunare repetată, de câte ori se
repetă factorul 2. Așadar, 4x6= 6+6+6+6 dedesupt tragem o acoladă și scriem
de 4 ori, deci, înseamnă că 6 se repetă de 4 ori sau avem de 4 ori câte 6.
Vom verbaliza la fiecare înmulțire pentru a învăța terminologia folosită și
citirea unei înmulțiri.
Le voi explica că dacă
schimbăm ordinea factorilor o să avem același rezultat doar că scrierea
adunării repetate va fi diferită și voi exersa și acest lucru cu copiii. De
exemplu, dacă avem 4x9, vom scrie ca
adunare repetată pe 9, îl vom scrie de 4 ori și vom citi de 4 ori câte 9.
Dacă scriem 9x4, vom scrie ca adunare repetată pe 4, îl vom scrie de 9 ori și
vom citi de 9 ori câte 4. Deci primul
factor arată de câte ori se repetă factorul al doilea.
Apoi voi șterge adunările repetate
și produsul și îi voi întreba, de exemplu: Deci cu cât
este egal 4 ori 7?
Tot ce am scris la tablă,
elevii vor scrie în caiete.
Pentru fixarea conținutului
învățat vom face probleme simple care presupun operația de înmulțire trecând
prin toate sensurile. Le voi cere elevilor să scriem și pe caiete. De exemplu:
-Mihai cumpără
3 globuri de Crăciun. Prietenul său cumpără de 4 ori mai multe. Câte globuri
cumpără prietenul său? (Adunare repetată) 3x4=4+4+4=12 - Dar dacă cumpără 4 globuri și prietenul său de 3
ori mai multe? Prietenul său o sa aibe tot 12 globuri cumpărate?
-Ioana are 4
rafturi în biblioteca sa. Ea pune pe fiecare raft câte 7 cărți. De câte cărți
are nevoie Ioana pentru a aranja rafturile? 4x7=7+7+7+7=28
-Mama are 6
coliere. Fiica ei are de 4 ori mai multe. Câte coliere are fiica sa?
6x4=4+4+4+4+4+4=24
-În clasă sunt
4 rânduri a câte 10 bănci. Câte bănci sunt în clasă?
xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx
xxxxxxxxxx 4x10=10+10+10+10=40
Le repet că la
înmulțire dacă schimbăm ordinea factorilor, produsul nu se schimbă.
Vom rezolva exercițiile din manual oral și în scris pe caiete și la tablă.
Facem o reluare a ceea ce am
învățat noi astăzi, se fac aprecieri generale și se dă tema pentru acasă.
|
Conversația
Conversația
Exercițiul
Învățarea prin descoperire
Exercițiul
Învățarea prin descoperire
Conversația
Observația
Problematizarea
Explicația
Demonstrația
Învățarea pe bază de probleme Problematizarea Explicația
Exercițiul
Demonstrația
|
Manuale,
planșă, carioci, cretă, plicuri, jetoane
Planșă ciorchine Plicuri
Jetoane
Manualul |
Frontal
Frontal
Individual
Frontal
Individual
Frontal
Frontal
Individual
Frontal
Frontal |
Evaluez
capacitatea elevilor de a rezolva operații de adunare și scădere în
concentrul 0-100
Evaluez
capacitatea elevilor de a utiliza terminologia specifică
Evaluez
capacitatea elevilor de a efectua operații de înmulțire atunci când un factor
este 2,3 sau 4
Evaluez
capacitatea copiilor de a rezolva problemele folosind comutativitatea
înmulțirii
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu