duminică, 14 ianuarie 2018

Proiect didactic-Domeniul limbă și comunicare-Grupa mijlocie

                                                           
                                                              
                                                             PROIECT DIDACTIC

Propunătoare: Enea Andreea-Luciana
Data: 16.10.2017
Grupa/Nivelul: mijlocie, nivel I
Domeniul experienţial: Domeniul limbă și comunicare (DLC)
Tema: Audierea unui text
Subiectul: Textul „Cei trei purceluși”
Mijlocul de realizare: Lectura educatoarei
Tipul activităţii: Predare-învăţare
Scopul: familiarizarea copiilor cu exprimarea verbală corectă și cu elementele de conținut și formă a textului narativ
Obiectivele operaţionale – pe parcursul activităţii, copiii vor fi capabili:
            O1 despartă în silabe cuvintele necunoscute;
            O2 să formuleze răspunsuri la întrebările primite;
            O3 să alcătuiască propoziții simple cu cuvintele din text.
Metode, procedee, tehnici: conversația, expunerea, explicația, demonstrația
Mijloace de învăţământ: textul „Cei trei purceluși”, imagini cu purcelușii și materialele din care și-au construit căsuțele, ghicitoare, plic, buline.
Forme de organizare a activităţii: frontal, individual
Resurse: temporale: 30 de minute
                umane: 25 de preșcolari

DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt
Etapele lecţiei
Ob
op
Conţinutul instructiv-educativ
Strategia didactică
Evaluare
Metode, procedee, tehnici
Mijloace de învăţământ
Forme de organizare a activității
1.
Momentul organizatoric

Mă asigur că totul este pregătit pentru desfăşurarea activităţii: aranjarea scăunelelor în semicerc; pregătirea materialelor necesare; intrarea ordonată a copiilor în sala de grupă și aranjarea acestora pe scăunele. Îi salut și le spun să adopte o poziție corectă a corpului.
Conversația

Frontal

2.
Captarea atenției


Captarea atenției se va realiza prin prezentarea unei surprize copiilor: un plic cu textul „Cei trei purceluși”, imagini care au legătură cu conținutul textului, buline și o ghicitoare:
În noroi se tăvălește/Cu porumb el se hrănește/Are coadă covrigel/Și la rât are inel
-porcul
Explic copiilor ce înseamnă cuvântul rât.
Expunerea
Explicația

Ghicitoare
Imagini
Frontal



3.
Reactualizarea cunoștințelor


Le voi adresa copiilor întrebări despre ce alte povești mai cunosc ei care, le-au fost citite de către părinți. Și îi voi ruga să recunoască elementele din imagini (lemnul, fânul, cărămida) .

Conversația
Imagini
Frontal

4.




5.
Anunțarea obiectivelor și a temei abordate


Prezentarea conținutului


Le voi spune copiilor următoarele: „Astăzi vă voi citi povestea Cei trei purceluși. Voi trebuie să fiți foarte atenți pentru a putea reține textul și cuvintele necunoscute până la sfârşitul activităţii.”

Printr-o scurtă povestire am să prezint copiilor conținutul lecturii folosindu-mă de imaginile cu personajele și cu materialele din care și-au construit casuțele: „În acest text este vorba despre 3 purceluși care, și-au construit pe rând câte o casă, dar două dintre ele nu au rezistat și s-au dărâmat, dar trebuie să fiți atenți la mine să vedem împreună de ce s-a întâmplat acest lucru.”

Explicația







Expunerea
Explicația









Imagini
Textul
Frontal








Frontal

6.
Dirijarea învățării
O1



Le voi citi titlul textului încă o dată și voi începe lectura. Voi citi textul clar, respectând intonația, pauzele, folosind mimica adecvată și mă voi opri după fiecare paragraf să mă asigur că aceștia au înțeles textul. Voi numi 1-2 copii să repete întâmplarea din paragraful ce tocmai l-am citit.
De asemenea, le voi explica cuvintele necunoscute punându-i pe aceștia să repete după mine, în cor, silabisind.
Ne vom folosi  și de imagini cu purceluși, fân, lemn, cărămidă (din care sunt făcute căsuțele, pentru a înțelege copiii diferența dintre acestea), dar după lecturarea poveștii. După lecturarea poveștii de 2-3 ori, repetarea cuvintelor necunoscute, îi voi întreba ce le-au atras atenția, cine participă la acțiune (enumerarea personajelor).

Demonstrația




Explicația

Imagini
Textul
Frontal
Evaluez capacitatea copiilor de a despărți cuvintele în silabe

7.
Obținerea performanței


O să invit câțiva copii în fața grupei să ne amintim împreună ce au făcut cei 3 purceluși. Voi ruga 3 copii să își asume rolul unui purceluș. Fiecare va spune ce a făcut purcelușul îl interpretează. Copiii sunt încurajaţi şi apreciaţi într-un climat de bucurie.

Conversația

Individual
Frontal

8.
Fixarea noului conținut

O2
Se va realiza printr-o serie de întrebări adresate copiilor:
„Care este tilul poveștii noastre de astăzi? Din ce și-au construit cei 3 purceluși căsuțele? Cine a venit și le-au stricat căsuțele?
Ce trebuie să știm noi după toată această poveste? (că trebuie să fim harnici și întotdeauna să ne construim ceva care să ne țină, nu să facem ceva repede și mai puțin bun)

Conversația
Explicația


Frontal
Individual

Evaluez capacitatea de a formula răspunsuri la întrebări

9.
Evaluarea activității

O3
Voi alege 4-5 copii și îi voi ruga să alcătuiască câteva propoziții cu cuvintele din text. Apoi alți copii să formuleze câteva idei ale textului.

Conversația

Frontal
Individual
Evaluez capacitatea de a alcătui propoziții
simple
10.
Încheierea activității

Voi face aprecieri individuale și colective referitoare la întreaga activitate. Și voi numi 4-5 copii să vină în față și să numească la rândul lor un coleg care, din punctul lor de vedere, merită premiat pentru că a fost cel mai atent  și îi va lipi o bulină. (Aplauze) Apoi strâng materialele și aranjez sala.
Conversația

Frontal
Individual


 ANEXA 1

Cei trei purceluși
Au  fost odată ca niciodată trei purceluși care, s-au săturat să locuiască cu părinții și, au plecat în lume.  Toată vara ei au hoinărit, au cântat, s-au jucat şi s-au distrat. Dar, când a venit toamna şi a început să bată vântul şi să plouă purceluşii au început să-şi facă griji, dându-şi seama că au mare nevoie de o casă care să-i apere de vremea rea şi de lupul cel rău.
Primul purceluş, care era tare leneş, se gândi să-şi facă o casă din paie. "Va fi gata într-o zi!", le spuse el fraţilor săi. Curând, lupul veni la casuţă şi îi strigă purceluşului: " Ieşi imediat afară! Vreau să vorbesc cu tine!" Pentru că purceluşul nu a vrut să iasă, lupul trase adânc aer în piept, suflă puternic şi dărâmă casa din paie. Purceluşul, tare speriat, o luă la fugă.
Cel de-al doilea purceluş, leneş şi el, îşi construi o casă din lemn, crezând ca va fi mai rezistentă. Îşi primi frăţiorul speriat înăuntru, spunându-i : "Să sperăm că va rezista mai mult decât cealaltă..." Lupul veni şi le ceru purceluşilor să iasă afară. Înfricoşaţi, aceştia refuză să iasă. Atunci lupul trase aer în piept, suflă din nou tare, tare, şi dărâmă şi casa din lemn.

Al treilea purceluş, căruia îi plăcea munca şi era foarte harnic, îşi construi o casă din cărămizi și ciment, mai rezistentă şi mai sigură. Îşi chemă cei doi frăţiori în casă şi le spuse: "Această casă nu se va dărâma!" Lupul apăru iaraşi, suflă odată, suflă de doua ori, dar...nu se întâmplă nimic! Casa de cărămidă, bine făcută, rezistă şi nu se dărâmă! Atunci lupul se hotărî să urce pe acoperiş şi să coboare prin horn în casă, pentru a-i surprinde pe cei trei purceluşi. Văzând ce face fiara, purceluţii, isteţi, aprinseră repede focul în şemineu. Lupul căzu în foc şi-şi arse coada! Urlând, o lua la fugă şi de atunci nu mai fu văzut! De a doua zi, fraţii purceluşului isteţ şi harnic începură să muncească şi să-şi construiască propriile căsuţe din cărămidă. Acum erau toţi în siguranţă. Atunci purceluşul cel isteţ îşi chemă fraţiorii şi le spuse: "Gata cu munca! Haideţi să mergem să ne jucăm şi să ne distrăm!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu