Propunătoare: Enea Andreea-Luciana
Data: 16.10.2017
Grupa/Nivelul: mijlocie, nivel I
Domeniul
experienţial: Domeniul limbă și comunicare (DLC)
Tema: Audierea unui text
Subiectul: Textul „Cei trei purceluși”
Mijlocul de
realizare: Lectura educatoarei
Tipul activităţii: Predare-învăţare
Scopul: familiarizarea
copiilor cu exprimarea verbală corectă și cu elementele de conținut și formă a
textului narativ
Obiectivele
operaţionale – pe parcursul activităţii, copiii vor fi capabili:
O1 – să despartă în silabe cuvintele necunoscute;
O2 – să formuleze răspunsuri la întrebările primite;
O3 – să alcătuiască propoziții simple cu cuvintele din
text.
Metode, procedee,
tehnici: conversația, expunerea, explicația,
demonstrația
Mijloace de
învăţământ: textul „Cei trei purceluși”, imagini cu
purcelușii și materialele din care și-au construit căsuțele, ghicitoare, plic, buline.
Forme de organizare
a activităţii: frontal, individual
Resurse: temporale: 30 de minute
umane: 25 de preșcolari
DESFĂȘURAREA LECȚIEI
Nr. crt
|
Etapele lecţiei
|
Ob
op
|
Conţinutul instructiv-educativ
|
Strategia didactică
|
Evaluare
|
||
Metode, procedee, tehnici
|
Mijloace de învăţământ
|
Forme de organizare a activității
|
|||||
1.
|
Momentul organizatoric
|
Mă asigur că totul este pregătit pentru desfăşurarea
activităţii: aranjarea scăunelelor în semicerc; pregătirea materialelor necesare;
intrarea ordonată a copiilor în sala de grupă și aranjarea acestora pe
scăunele. Îi salut și le spun să adopte o poziție corectă a corpului.
|
Conversația
|
Frontal
|
|||
2.
|
Captarea atenției
|
Captarea atenției se va realiza prin prezentarea
unei surprize copiilor: un plic cu
textul „Cei trei purceluși”,
imagini care au legătură cu conținutul textului, buline și o ghicitoare:
În noroi se tăvălește/Cu
porumb el se hrănește/Are coadă covrigel/Și la rât are inel
-porcul
Explic copiilor ce înseamnă cuvântul rât.
|
Expunerea
Explicația
|
Ghicitoare
Imagini
|
Frontal
|
||
3.
|
Reactualizarea cunoștințelor
|
Le voi adresa copiilor întrebări despre ce alte
povești mai cunosc ei care, le-au fost citite de către părinți. Și îi voi
ruga să recunoască elementele din imagini (lemnul, fânul, cărămida) .
|
Conversația
|
Imagini
|
Frontal
|
||
4.
5.
|
Anunțarea obiectivelor și a temei abordate
Prezentarea
conținutului
|
Le voi spune copiilor următoarele: „Astăzi vă voi
citi povestea Cei trei purceluși.
Voi trebuie să fiți foarte atenți pentru a putea reține textul și cuvintele
necunoscute până la sfârşitul activităţii.”
Printr-o scurtă povestire am să prezint
copiilor conținutul lecturii folosindu-mă de imaginile cu personajele și cu
materialele din care și-au construit casuțele: „În acest text este vorba
despre 3 purceluși care, și-au construit pe rând câte o casă, dar două dintre
ele nu au rezistat și s-au dărâmat, dar trebuie să fiți atenți la mine să
vedem împreună de ce s-a întâmplat acest lucru.”
|
Explicația
Expunerea
Explicația
|
Imagini
Textul
|
Frontal
Frontal
|
||
6.
|
Dirijarea
învățării
|
O1
|
Le voi citi titlul
textului încă o dată și voi începe lectura. Voi citi textul clar, respectând
intonația, pauzele, folosind mimica adecvată și mă voi opri după fiecare paragraf
să mă asigur că aceștia au înțeles textul. Voi numi 1-2 copii să repete
întâmplarea din paragraful ce tocmai l-am citit.
De asemenea, le voi
explica cuvintele necunoscute punându-i pe aceștia să repete după mine, în
cor, silabisind.
Ne vom folosi și de imagini cu purceluși, fân, lemn,
cărămidă (din care sunt făcute căsuțele, pentru a înțelege copiii diferența
dintre acestea), dar după lecturarea poveștii. După lecturarea poveștii de
2-3 ori, repetarea cuvintelor necunoscute, îi voi întreba ce le-au atras
atenția, cine participă la acțiune (enumerarea personajelor).
|
Demonstrația
Explicația
|
Imagini
Textul
|
Frontal
|
Evaluez capacitatea copiilor de a despărți cuvintele în silabe
|
7.
|
Obținerea performanței
|
O să invit câțiva copii în fața grupei să ne
amintim împreună ce au făcut cei 3 purceluși. Voi ruga 3 copii să își asume
rolul unui purceluș. Fiecare va spune ce a făcut purcelușul îl interpretează.
Copiii sunt încurajaţi şi apreciaţi într-un climat de bucurie.
|
Conversația
|
Individual
Frontal
|
|||
8.
|
Fixarea noului conținut
|
O2
|
Se va realiza printr-o serie de întrebări
adresate copiilor:
„Care este tilul poveștii noastre de astăzi? Din
ce și-au construit cei 3 purceluși căsuțele? Cine a venit și le-au stricat
căsuțele?
Ce trebuie să știm noi după toată această
poveste? (că trebuie să fim harnici și întotdeauna să ne construim ceva care
să ne țină, nu să facem ceva repede și mai puțin bun)
|
Conversația
Explicația
|
Frontal
Individual
|
Evaluez
capacitatea de a formula răspunsuri la întrebări
|
|
9.
|
Evaluarea activității
|
O3
|
Voi alege 4-5 copii și îi voi ruga să alcătuiască
câteva propoziții cu cuvintele din text. Apoi alți copii să formuleze câteva
idei ale textului.
|
Conversația
|
Frontal
Individual
|
Evaluez
capacitatea de a alcătui propoziții
simple
|
|
10.
|
Încheierea activității
|
Voi face aprecieri individuale și colective
referitoare la întreaga activitate. Și voi numi 4-5 copii să
vină în față și să numească la rândul lor un coleg care, din punctul lor de
vedere, merită premiat pentru că a fost cel mai atent și îi va lipi o bulină.
(Aplauze) Apoi strâng materialele și aranjez sala.
|
Conversația
|
Frontal
Individual
|
ANEXA 1
Cei trei purceluși
Au fost odată ca niciodată trei purceluși care,
s-au săturat să locuiască cu părinții și, au plecat în lume. Toată vara ei au hoinărit, au cântat, s-au
jucat şi s-au distrat. Dar, când a venit toamna şi a început să bată vântul şi
să plouă purceluşii au început să-şi facă griji, dându-şi seama că au mare
nevoie de o casă care să-i apere de vremea rea şi de lupul cel rău.
Primul purceluş,
care era tare leneş, se gândi să-şi facă o casă din paie. "Va fi gata
într-o zi!", le spuse el fraţilor săi. Curând, lupul veni la casuţă şi îi
strigă purceluşului: " Ieşi imediat afară! Vreau să vorbesc cu tine!"
Pentru că purceluşul nu a vrut să iasă, lupul trase adânc aer în piept, suflă
puternic şi dărâmă casa din paie. Purceluşul, tare speriat, o luă la fugă.
Cel de-al doilea
purceluş, leneş şi el, îşi construi o casă din lemn, crezând ca va fi mai
rezistentă. Îşi primi frăţiorul speriat înăuntru, spunându-i : "Să sperăm
că va rezista mai mult decât cealaltă..." Lupul veni şi le ceru
purceluşilor să iasă afară. Înfricoşaţi, aceştia refuză să iasă. Atunci lupul
trase aer în piept, suflă din nou tare, tare, şi dărâmă şi casa din lemn.
Al treilea purceluş,
căruia îi plăcea munca şi era foarte harnic, îşi construi o casă din cărămizi
și ciment, mai rezistentă şi mai sigură. Îşi chemă cei doi frăţiori în casă şi
le spuse: "Această casă nu se va dărâma!" Lupul apăru iaraşi, suflă
odată, suflă de doua ori, dar...nu se întâmplă nimic! Casa de cărămidă, bine
făcută, rezistă şi nu se dărâmă! Atunci lupul se hotărî să urce pe acoperiş şi
să coboare prin horn în casă, pentru a-i surprinde pe cei trei purceluşi.
Văzând ce face fiara, purceluţii, isteţi, aprinseră repede focul în şemineu. Lupul
căzu în foc şi-şi arse coada! Urlând, o lua la fugă şi de atunci nu mai fu
văzut! De a doua zi, fraţii purceluşului isteţ şi harnic începură să muncească
şi să-şi construiască propriile căsuţe din cărămidă. Acum erau toţi în
siguranţă. Atunci purceluşul cel isteţ îşi chemă fraţiorii şi le spuse:
"Gata cu munca! Haideţi să mergem să ne jucăm şi să ne distrăm!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu